13.12 Wyniki finału Konkursu Ojczyzny Polszczyzny 12 grudnia 2015 r. Pobierz
07.12 Lista finalistów Konkursu Ojczyzny Polszczyzny w szkołach podstawowych Pobierz

Jak oczarować słowem,
czyli o Ogólnopolskim Konkursie „Słowo Daję”
wróć do listy artykułów
Artykuł autor: Barbara Lekarczyk-Cisek

12 i 13 marca br. odbyły się eliminacje czwartej już edycji Konkursu „Słowo Daję”, zorganizowanego przez Stowarzyszenie Ojczyzny Polszczyzny, we współpracy z Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Kolegium Nauczycielskim im. Grzegorza Piramowicza we Wrocławiu oraz Wydawnictwem „Nowa Era”. Konkursowi patronuje od lat profesor Jan Miodek, który pełni też rolę przewodniczącego jury.

Wzorem lat ubiegłych finał konkursu odbył się w gościnnych murach Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Uczestników pobłogosławił Abp Marian Gołębiewski, metropolita wrocławski, honorowy patron przedsięwzięcia.

Konkurs „Słowo Daję” objął swoim zasięgiem nie tylko Polskę, ale również Kresy: Lwów i Wilno, skąd przyjeżdżają młodzi Polacy, aby piękną, śpiewną polszczyzną opowiadać przed publicznością niezwykłe historie. Konkurs bowiem kultywuje starą jak dzieje ludzkości potrzebę tworzenia i słuchania opowieści. Wszyscy lubimy ich słuchać, nie wszyscy jednak mamy dar i predyspozycje do ich snucia. O tym, jak ważna jest to potrzeba, świadczy fakt, jak chętnie słuchacze poddają się słuchaniu opowieści, bez względu na wiek, pochodzenie i wykształcenie, jeśli tylko narrator ich zagarnie. Aby pięknie i interesująco opowiadać, trzeba mieć do tego talent, wyobraźnię, a także wysokie umiejętności językowe. Ideą konkursu było nie tylko wyłonienie takich talentów, ale również wspieranie ich rozwoju, zwrócenie uwagi na to, jak istotne jest umiejętne posługiwanie się językiem polskim, ile tkwi w nim piękna i możliwości.

Dlatego też – jak co roku – zorganizowano dla uczestników specjalne zajęcia. I tak, nauczyciele mogli wysłuchać wykładów: „Co w języku można przewidzieć” prof. Jana Miodka oraz „O sztuce przemawiania” dr Luizy Rzymowskiej, natomiast zarówno młodzi uczestnicy, jak ich opiekunowie uczestniczyli w warsztatach „Tworzenie słowem” Michała Malinowskiego – dyrektora jedynego w swoim rodzaju Muzeum Baśni, Bajek i Opowieści. Podpatrywali zatem mistrza, który odsłonił przed nimi tajemnice swojej sztuki. Warto dodać, że Michał Malinowski wystąpił we Wrocławiu z belgijskim opowiadaczem Pascalem Gueran, którego opowieść tłumaczył. Artyści prezentowali różne sposoby opowiadania i teksty pochodzące z różnych kultur.

Ponadto zobaczyli, jak o powstaniu kościuszkowskim opowiadają na wielkim malowidle (15/114 metrów), zwanym Panoramą Racławicką, malarze: Wojciech Kossak i Jan Styka i jak zaaranżowano ten „spektakl złudzeń” we wrocławskiej Rotundzie.

Uczestnicy konkursu obejrzeli też film dokumentalny ilustrujący losy i zbiory wrocławskiego „Ossolineum”, które – podobnie jak płótno Kossaka i Styki – trafiło po wojnie ze Lwowa do Wrocławia. Filmowa narracja, punktująca istotę i rolę polskiej kultury i języka, dopełniła starania organizatorów, pragnących wzbogacić pobyt uczestników konkursu o te wszystkie treści i sposoby opowiadania.

Do Wrocławia przejechali uczniowie szkół podstawowych wyłonieni w toku eliminacji z szkolnych i wojewódzkich. Towarzyszyli im ich nauczyciele i mentorzy, których rola w konkursie jest ogromna, choć niewidoczna. Jednak ich udział w rozbudzeniu zainteresowań uczniów językiem ojczystym, doskonalenie ich praktycznych umiejętności i ich rozwijanie – są nie do przecenienia. Przybyli do Wrocławia z tak odległych miejscowości jak Biała Podlaska czy Białystok, ale także z Góry czy z Kluczborka.

Finał konkursu miał – podobnie jak wcześniejsze eliminacje – dwa etapy: część pisemną oraz część ustną. Dopiero suma wyników decydowała o wyróżnieniu. W tym roku motywem i tematem przewodnim było malarstwo, które w części ustnej stało się też źródłem inspiracji do stworzenia własnej historii. Na jej przygotowanie uczniowie mieli 30 minut. Mimo tremy, obcego otoczenia i niewielkich przecież doświadczeń, uczestnicy wypadli znakomicie. Ze swadą i świadomością własnych atutów snuli historie o smokach, rozbójnikach i księżniczkach, dystansując się niekiedy do istniejących schematów i próbując gry z konwencją („Rycerze powinni więcej wypoczywać, aby nie zasypiać w trakcie ratowania księżniczki”). Bywało też zabawnie, kiedy to słyszeliśmy, że „Rycerz z tą swoją miną, którą miał, kiedy się z nią żenił” albo że „Jedynym, który oparł się perswazji zbójników, był…” Nie nudziliśmy się ani chwili. Tym bardziej, że tradycyjnie już Dorota Szemro-Aleksandrowicz i jej uczniowie w Dwujęzycznego Gimnazjum „Parnas” we Wrocławiu zaprezentowali zabawną inscenizację „Hamleta” według tekstu Jeremiego Przybory.

W tym roku najlepiej opowiadała wrocławianka, Zuzanna Lewandowska , uczennica Szkoły Podstawowej Fundacji Oświatowej „Ekola”.
Stowarzyszenie Ojczyzny Polszczyzny czyni starania, aby Konkurs „Słowo Daję” objął swym zasięgiem również młodzież szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

Portal EduqrsorPortal Eduqrsor
Organizator konkursu:
STOWARZYSZENIE
OJCZYZNY POLSZCZYZNY
Główni sponsorzy:
Sponsorzy:
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Patroni honorowi:


Patroni medialni:

kontakt | regulamin
Copyright Nowa Era 2013